تجهیزات سرو غذا

لوازم پخت صنعتی
مرداد ۴, ۱۴۰۰
پاستا پز صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟
مرداد ۴, ۱۴۰۰
Show all

ضرورت وجود تجهیزات سرو و کیفیت تجهیزات سرو

در واحد‌های فعال در زمینه صنعت غذا مانند رستوران‌ها، عوامل تأثیرگذار مختلفی وجود دارد. به‌عنوان مثال وقتی که یک رستوران می‌خواهد خدمات غذایی خود را به مشتریان ارائه دهد، ابتدا باید از طریق یکی از واحد‌های فعال در حوزه صنایع غذایی تأمین شود. یعنی مواد اولیه مصرفی باید از سوی واحد مشخصی تأمین و در اختیار رستوران قرار بگیرد.

یکی از مهم‌ترین ملزومات شروع یک کسب‌وکار در صنعت غذا، وجود تجهیزات سرو غذا است. کیفیت تجهیزات سرو، تأثیر بسزایی بر روند اجرایی واحد‌های فعال در زمینه‌های صنعت غذا دارد. تجهیزات سرور باید باتوجه به نوع فعالیت واحد فعال در صنعت غذا مشخص شود و مورداستفاده قرار گیرد. در ادامه می‌خواهیم به بررسی تجهیزات سرو، تأثیر کیفیت بر سرو غذا و همچنین برخی از انواع این تجهیزات بپردازیم.

تجهیزات سرو غذا چیست:

به طور کلی به تمامی وسایل و لوازم مورداستفاده در روند تهیه غذا درون واحد‌های فعال مثل رستوران، تجهیزات سرو غذا گفته می‌شود. تجهیزات سرو غذا می‌توانند شامل وسایل و ابزار‌هایی باشند که مصرف کنندگان هنگام صرف غذا از آن‌ها استفاده می‌کنند. یا این تجهیزات می‌توانند وسایلی برای ارسال غذا به مصرف‌کننده باشند و در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین این تجهیزات می‌توانند در روند تهیه و آماده‌سازی غذا نیز نقش داشته باشند. به طور کلی تمامی ابزار، لوازم و وسایل دخیل در روند تهیه و آماده‌سازی غذا، تجهیزات سرو می‌باشند.

براین‌اساس، کیفیت تجهیزات سرو اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر تهیه و آماده سازی انواع غذا‌ها در واحد‌های فعال می‌باشد. به بیانی دیگر تمامی مراحل آماده‌سازی و سرور یک غذا برای مشتریان، درون چهارچوبی به نام تجهیزات سرو قرار می‌گیرند. حالا که به صورت اجمالی با نقش این تجهیزات آشنا شدید، در ادامه با ما همراه باشید تا با تأثیر کیفیت این تجهیزات بر روند آماده‌سازی غذا نیز آشنا شوید.

تجهیزات سرو چه تأثیری در کیفیت دارد:

قطعاً تجهیزات سرو تأثیر بسزایی بر میزان کیفیت آماده‌سازی غذا دارند. این تجهیزات باید بر طبق استاندارد‌های خاصی انتخاب و مورداستفاده واحد‌های فعال قرار بگیرند. به‌عنوان‌مثال اگر واحد غذایی فعال یک فست‌فود است، باید بر طبق نوع فعالیت این واحد، تعداد و نوع تجهیزات سرو آن مشخص شود. یا اگر یک واحد فعال رستورانی در زمینه تهیه و عرضه غذا‌های ایرانی فعالیت دارد، باید بر طبق روند تولید آماده‌سازی خود از این تجهیزات استفاده کند.

به‌طورکلی کیفیت تجهیزات سرو رابطه مستقیم باکیفیت سرو انواع غذا دارد. همان‌طور که گفتیم این عوامل چهارچوب‌های مشخصی را برای مراحل تهیه، آماده‌سازی و عرضه آن به مشتری تعیین می‌کنند. درصورتی‌که این تجهیزات کامل نباشند و یا از کیفیت و استاندارد‌های مشخصی برخوردار نباشند، قاعدتاً کیفیت غذای عرضه شده به مشتری به نسبت پایین خواهد بود. پس کیفیت تجهیزات سرو، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل برای افراد فعال در صنعت غذا به‌حساب می‌آید. افراد فعال در این حوزه باید به طور کامل با انواع تجهیزات آشنا باشند و باتوجه به نوع فعالیت خود برای تهیه و عرضه غذا‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنند.

جنس متریال تجهیزات سرو غذا:

متریال تجهیزات سرو غذا بسته به نوع استفاده متغیر می‌باشند. به عنوان مثال مواردی مثل قاشق، چاقو و چنگال که برخورد مستقیم با مواد غذایی دارند باید از جنس استیل باشند. زیرا استیل ضدزنگ است و این موارد در هنگام استفاده‌های طولانی‌مدت و برخورد با انواع مواد غذایی‌تر و خشک دچار زنگ‌زدگی و خرابی نمی‌شوند.

به شکل دیگر باید به ماهیتابه‌ها و قابلمه‌های تهیه غذا اشاره کنیم. تجهیزاتی مثل قابلمه‌هایی که غذا‌های مختلف درون آن‌ها پخته می‌شوند، قاعدتاً باید جنسی مقاوم و نچسب داشته باشند. معمولاً جنس قابلمه و ماهیتابه‌های مورداستفاده در واحد‌های غذایی چدن و تفلون است. زیرا این وسایل برای طولانی‌مدت مورداستفاده قرار می‌گیرند و باید از کیفیت و مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشند.

قاعدتاً کیفیت تجهیزات سرو، تأثیر مستقیم بر کیفیت آماده‌سازی غذا خواهد داشت. براین‌اساس اگر کیفیت وسایل تهیه و پخت غذا مناسب نباشد، کیفیت خروجی نیز نسبتاً پایین خواهد بود. همچنین برخی تجهیزات سرور برای پخت یا مصرف غذا مورداستفاده قرار نمی‌گیرند و صرفاً برای نگهداری یا تحویل غذا به مصرف‌کننده از آن‌ها استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال از ترولی‌ها برای رساندن غذا به مصرف‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرند. این وسایل صرفاً برای حمل‌ونقل غذا‌های آماده شده هستند. به دلیل استفاده‌های مکرر و سیار، این وسایل نیز باید از متریال باکیفیت و مقاومی درست شده باشند. معمولاً وسایلی ازاین‌قبیل نیز از جنس استیل هستند تا هم در برابر زنگ‌زدگی مقاوم باشند و هم دچار خرابی‌های ناگهانی نشوند.

به‌طورکلی متریال‌ها، تأثیر بسزایی بر کیفیت تجهیزات سرو دارند. در نتیجه افراد فعال در این حوزه باید از تجهیزات سروی با متریال‌های استاندارد و باکیفیت استفاده کنند.

کاربرد تجهیزات سرو غذا:

در بخش قبلی به تأثیر کیفیت تجهیزات سرور بر مراحل و روند تهیه و آماده‌سازی غذا پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم به بررسی کارایی هرکدام از این تجهیزات بپردازیم و با برخی از آن‌ها آشنا شویم.

همان‌طور که گفتیم هرکدام از تجهیزات سرور کارایی خاص خود را دارند. همچنین هرکدام از این تجهیزات برای استفاده در بخش‌ها و واحد‌های غذایی خاصی تولید و عرضه می‌شوند.

یکی از تجهیزات اصلی برای رستوران‌های بزرگ، کانتر گرم سلف‌سرویس می‌باشد. این کانتر‌ها دارای ساختاری متناسب با نگهداری انواع غذا‌ها می‌باشند و معمولاً برای عرضه غذا به روش سلف سرویس مورداستفاده قرار می‌گیرند. وقتی به رستوران‌های بزرگی می‌روید که خدمات سلف‌سرویس در آن‌ها ارائه می‌شود، قطعاً کانتر گرم سلف‌سرویس را خواهید دید.

ترولی در تجهیزات سرو غذا

یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات سرو، ترولی می‌باشد. به‌وسیله ترولی‌ها غذا‌ها، پیش‌غذاها و نوشیدنی‌ها از آشپزخانه به سر میز مشتریان منتقل می‌شوند. ترولی‌ها انواع مختلفی دارند و معمولاً دارای دو یا سه طبقه هستند. جنس این تجهیزات نیز معمولاً از استیل مقاوم می‌باشد. همچنین از ترولی در هتل‌ها نیز برای انتقال مواد غذایی و وسایل موردنیاز افراد مستقر استفاده می‌شود.

یکی دیگر از تجهیزات سرو غذا، شف اینگ دیش‌ها هستند. از این تجهیزات برای سرویس و نگهداری انواع غذا‌ها با حجم بالا استفاده می‌شود. شف اینگ دیش‌ها معمولاً در اشکال مستطیلی، مربعی و بیضی‌شکل در جنس استیل تولید و عرضه می‌شوند. بر روی میز‌های سلف‌سرویس، همیشه تعدادی شف اینگ دیش قرار دارد که درون هرکدام از آن‌ها انواع غذا‌هایی از قبیل سوپ، پلو، کباب و… وجود دارد و مصرف‌کنندگان بر اساس علاقه و نیاز‌های خود هرکدام از غذا‌ها را مصرف می‌کنند.

کیفیت تجهیزات سرو ذکر شده، تأثیر بسزایی بر روند تهیه و عرضه غذا به مصرف‌کنندگان دارد. پس واحد‌های فعال باید از تجهیزاتی باکیفیت مرغوب و استاندارد استفاده کنند.

چطور می‌توانم تجهیزات سرو غذا را تهیه کنم

در مقاله به طور کامل با انواع، کارایی‌ها، جنس و کیفیت تجهیزات سرو غذا آشنا شدیم. اگر شما هم از افراد فعال در صنعت غذا هستید، قاعدتاً باید از تجهیزات سرو مناسب و استانداردی استفاده کنید. فرقی ندارد که شما صاحب یک رستوران فست فودی یا ایرانی بزرگ هستید یا کوچک؛ در هر صورت تجهیزات سرو باید در هر آشپزخانه تهیه غذایی موجود باشد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع تجهیزات سرو غذا را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از داطا کترینگ خریداری نمایید. تمامی تجهیزات از متریال‌های درجه یک ساخته شده‌اند. در نتیجه علاوه بر کیفیت بالا، دارای عمری طولانی نیز هستند و تا سالیان سال برای شما کار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی