اهمیت چیدمان آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه های اپن در صنعت رستوران
مزایا و معایب آشپزخانه های اپن در صنعت رستوران
تیر ۱۵, ۱۴۰۱
آشپزخانه های صنعتی نسل جدید
تیر ۱۵, ۱۴۰۱
Show all
چیدمان-آشپزخانه

چیدمان و طراحی آشپزخانه صنعتی شما به اندازه تجهیزاتی که استفاده می کنید مهم است، اما چون تصمیمی است که در همان ابتدا گرفته می شود، بسیار مهم است که درست شروع شود.

چیدمان-آشپزخانه

افرادی که وارد بخش خدمات غذایی می شوند باید بدانند که چیدمان آشپزخانه صنعتی شما می تواند بر عملکرد کلی آشپزخانه شما تأثیر بگذارد . از سرمایه گذاری های انجام شده در تجهیزات، چیدمان محل و اتصالات ابزار تا داشتن یک جریان کاری روان برای کارکنان شما ، کاری که باید با تجربه و دانش درست در مورد عملکرد و نیازهای یک آشپزخانه صنعتی انجام شود.

برای دریافت اطلاعات لازم در این زمینه و سایر اطلاعات تخصصی میتوانید با مشاوران متخصص شرکت تجهیزات صنعتی آشپزخانه داطا تماس داشته باشید و بصورا رایگان مشاوره بگیرید.

بنابراین، برخی از نکات کلیدی که باید در نظر بگیریم چیست؟

بودجه ای که شما دارین در برابر منویی که قصد ارائه آن را دارید.

نکته ای که باید در ابتدا برجسته شود این است که در بسیاری از مواقع ممکن است متوجه شوید که بیش از آنچه نیاز دارید یا ممکن است در پلان پیاده سازی شده یک مورد کم استفاده یا فضایی تعریف شده باشد که ممکن است ضروری یا کاربردی نباشد

فضای آماده سازی شده

با گران شدن فضا و با توجه به انتخاب اکثر صاحبان رستوران ها برای فضای غذاخوری بزرگتر از فضای آشپزخانه، آشپزخانه ها اکنون کوچکتر از قبل شده اند. علاوه بر این، سازندگان با تجهیزاتی که می‌توانند چند کار را انجام دهند، این امکان را فراهم می‌کنند . به عنوان مثال: اجاق‌های ترکیبی که بیش از یک روش پخت را انجام می‌دهند یا گریل هایی که می‌توانند در صورت نیاز به یک صفحه داغ مجهز شوند.

اگرچه این تجهیزات فضای کمتری را اشغال می کنند، باید توجه داشته باشید که تجهیزاتی که چند کار را انجام می دهند از شما می خواهند که تولید روزانه خود را هوشمندانه یا متفاوت برنامه ریزی کنید تا با تجهیزات موجود مطابقت داشته باشد و در عین حال تازگی و کیفیت را حفظ کنید.

برخی حتی به داشتن آشپزخانه های مرکزی یا آشپزخانه های خارج از محیط متوسل شده اند. با این حال، قبل از اینکه یک مکان یا فضای خاصی را برای این امر اختصاص دهید ، باید میزان پخت و پز را در محل و با تعداد کارکنان و تجهیزات لازم را پیش بینی کنید.

نکته ای وجود دارد که قبلاً شنیده ایم “پنج متر مربع فضای آشپزخانه برای هر صندلی در رستوران شما”. خوب، آیا این نظریه برای شما کار خواهد کرد؟

برای دریافت اطلاعات لازم در این زمینه و سایر اطلاعات تخصصی میتوانید با مشاوران متخصص شرکت تجهیزات صنعتی آشپزخانه داطا تماس داشته باشید و بصورا رایگان مشاوره بگیرید.

 

محیط مناسب

 

با توجه به فضای کاری آشپزخانه صنعتی خود ، حتما میزان تهویه مناسب را در نظر بگیرید .محیط آشپزخانه‌ها گاهی خیلی گرم وناراحت‌کننده می‌شوند و این مسئله خود باعث پایین آمدن بازدهی نیروهای حاضر در آن محیط میشود.

این نه تنها برای کارکنان شما، بلکه برای تجهیزات شما نیز نا مناسب است. آشپزخانه‌هایی که به خوبی تهویه نمی‌شوند، بقایای روغن و گریس در هوا باقی می‌مانند که ممکن است تهویه مورد نیاز تجهیزات آشپزخانه ی شما را مسدود کند. گرمای بیش از حد و عملکرد نادرست تنها می تواند دردسرهای بیشتری را برای یک آشپزخانه شلوغ ایجاد کند.

جریان کار

کارکنان شما باید فضای کافی برای مانور دادن در اطراف داشته باشند تا بتوانند به طور مناسب عمل کنند. تجهیزات مرتبط باید در نقطه مناسب قرار گیرند. راهروها و مناطقی که درهای کمد یا یخچال باز شونده دارند باید فضای کافی برای باز شدن درب ها را داشته باشند.

همچنین در یک آشپزخانه با فضای غیر استاندارد ، خطرات بسیار زیادی برای  پرسنل  هنگام استتفاده از  چاقوهای تیز و سایر تجهیزات پخت و برخورد به یکدیگر به دلیل فضای ناکافی افزایش می یابد.

انعطاف پذیری

ممکن است منوی غذایی شما و حتی تجهیزات موجود در آشپزخانه صنعتی شما تغییر کند ، بنابراین طرح‌بندی شما همچنان باید به شما فضایی برای ایجاد تغییرات بدهد . چه بلافاصله پس از نصب یا زمانی که منوی خود را تغییر می‌دهید. و این تغییرات و افزودنی‌ها همچنان باید گردش کار خوبی برای تیم شما ایجاد کند.
دلیل دیگر برای داشتن انعطاف پذیری کافی، امکان تمیز کردن کامل است. نکته مهمی برای مشتریان شماست و همیشه باید آن را مد نظرتان داشته باشید.

 

 

نکته مورد توحه در این قسمت آن است که ممکن است بعضی از تجهیزات شما اگر نیاز به تعمیرات داشته باشند، برای این کار نیاز باشد جای آنها را تغییر دهید تا دسترسی مناسب برای انجام تعمیرات را داشته باشید . این فضا باید طوری باشد که بتواند برای این موارد هم پاسخگو باشد و نیاز به جابجایی سایر تجهیرات نباشد .

ارگونومی

بدون کشش، خم شدن مکرر یا حتی فاصله گرفتن بیش از حد از ایستگاه، همه چیز باید طوری طراحی شود که در یک جریان حرکت کند و در عین حال نیاز به جابجایی کارکنان از یک سر آشپزخانه به انتهای دیگر را به حداقل برساند. چیدمان شما باید یک چیدمان ارگونومیک را ارتقا دهد که در آن هر چیزی که نیاز دارید بدون هیچ گونه حرکت سنگین در دسترس باشد.

نما

این نکته بستگی به مفهوم آشپزخانه ای دارد که می خواهید اجرا کنید. آیا به مشتریان اجازه می‌دهید که به‌طور آشکاری آماده‌سازی غذا را ببینند ( آشپزخانه صنعتی اپن ) یا آشپزخانه خود را از مشتریانتان پنهان می‌کنید؟ آشپزخانه‌های باز بزرگ به طراحی جذاب‌تر نیاز دارند و در عین حال اطمینان می‌دهند که تجربه کلی غذاخوری مشتریان شما را مختل نمی‌کند.

اینها برخی از رویکردهای رایجی است که مورد توجه مشاوران طراحی آشپزخانه صنعتی می باشد. اما جنبه‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند و این موضوع تنها زمانی مشخص می‌شود که میزان کار در آشپزخانه شما مشخص ‌شود.

برای دریافت اطلاعات لازم در این زمینه و سایر اطلاعات تخصصی میتوانید با مشاوران متخصص شرکت تجهیزات صنعتی آشپزخانه داطا تماس داشته باشید و بصورا رایگان مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی